تاریخ : پنجشنبه 12 بهمن 1402
کد 271

صدمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی برگزار شد

یکصدمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی با حضور مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی، سردار اصغر عباسقلی‌زاده؛ فرمانده سپاه عاشورا، یونس ژائله؛ رئیس اتاق بازگانی تبریز و جمعی از مدیران دولتی و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس ژائله؛ رئیس اتاق بازگانی تبریز در این نشست به تشریح موضوعات پیش از دستور و دو محور اصلی جلسه، بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بررسی چالش‌های دریافت کد استاندارد فرآورده‌های نفتی صادراتی صنایع استان پرداخت.


اتاق تبریز باید در حوزه اقتصاد دیجیتال سرآمد باشد
مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: پارلمان بخش خصوصی مهمترین پایگاهی است که برای توسعه اقتصاد کشور و استان می‌تواند کار کند و ما هم خودمان را نیازمند مشورت این اتاق می‌دانیم.
وی ادامه داد: صنایعی که ما داریم متاسفانه متعلق به چند دهه قبل است و معدود صنایع بزرگ استان در دهه ۹۰ یا ۸۰ ساخته شده است، چیزی که انتظار آن را داریم توجه به اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان است و اتاق تبریز باید در حوزه اقتصاد دیجیتال سرآمد باشد.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مسئله مهم دیگر در استان، ناترازی موجود در استان است، گفت: اگر بخواهیم این ناترازی را درست کنیم، جز با حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، برای از بین بردن ناترازی برق و آب بخش خصوصی وارد عمل شود و دولت هم باید بستر و زمینه را آماده کند.
وی ادامه داد: متاسفانه سرمایه‌گذاری اقتصادی ما نه یک نظم منطقی و نه زیبایی بصری دارد، به همین دلیل در نظر داریم، سند توسعه صنعتی-عملیاتی استان را آماده کنیم و نقشه‌ راهِ صنعتی را آماده کنیم.
رحمتی با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی برای ما بسیار مهم است، توضیح داد: در همین راستا آقای خرّم سفرهایی به کشورهای همسایه داشتند که باید سریعا این راه را ادامه داده و توسعه اقتصادی با همسایه‌ها را راه‌اندازی کنیم.
وی ادامه داد: اگر همین یک مسئله را حل کنیم، سایر مشکلات دیده نمی‌شود زیرا سرآمد همه مسائل اقتصادی صادرات است.
استاندار آذربایجان‌شرقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این عقب‌ماندگی اقتصادی در استان را سریع‌تر جبران کنیم، باید بسته‌های سرمایه‌گذاری را در چهارچوب زنجیره ارزش جلو ببریم و صنایع پایین دست را همراستای صنایع بالادستی ایجاد کنیم. اگر توانستیم به سرمایه‌گذاری نظم دهیم تا همه بخش‌ها سود ببرند، آن سرمایه‌گذاری جواب می‌دهد.


بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های حوزه اقتصادی استان
یونس ژائله در این نشست به بیان ظرفیت‌ها و چالش‌های حوزه اقتصادی استان پرداخت و افزود: بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی همیشه برای توسعه و آبادانی استان پای کار است، اما طی سال‌های اخیر متاسفانه در برخی شاخص‌ها نسبت به گذشته افت کرده‌ایم.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به موقعیت جغرافیایی آذربایجان‌شرقی و تبریز گفت: آذربایجان‌شرقی، دروازه قفقاز است و از قدیم تمام قفقاز برای اطلاع از قیمت و وضعیت بازارها منتظر اعلام خبر از تبریز بودند.
وی با تاکید بر اینکه نتوانسته‌ایم به اندازه ظرفیت‌ها از توان اقتصادی استان استفاده کنیم، ابراز داشت: ما در حال حاضر پنج هزار واحد صنعتی فعال از جمله واحدهای غذایی، دارویی، فلزی و... در استان داریم و در مردمی‌سازی اقتصادی خوب عمل کرده‌ایم، به‌طوریکه ۹۶ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است.
ژائله با بیان اینکه سهم استان از ارزش افزوده در بخش صنعت کشور 6.9 درصد است، گفت: آذربایجان‌شرقی از نظر گردشگری ظرفیت بالایی همچون جنگل‌های ارسباران، پیست اسکی سهند، بازار تبریز، روستای کندوان و... دارد، با این حال ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم. همچنین بحث گردشگری سلامت هم مغفول مانده است.

رتبه اول کشور آذربایجان‌شرقی از نظر تنوع معادن
رئیس اتاق بازرگانی همچنین بر لزوم مدیریت در بخش کشاورزی، به‌منظور افزایش بهره‌وری تاکید کرد.
وی با اشاره به ظرفیت معادن استان گفت: ما رتبه اول کشور را از نظر تنوع معادن داریم، اما این را در اقتصاد آذربایجان لمس نمی‌کنیم. خواسته مردم آذربایجان این است که ارزش افزوده این معادن به خود استان بیاید.
ژائله ادامه داد: آذربایجان‌شرقی 1.3 درصد از یارانه برق، گاز و آب را استفاده می‌کند، درحالیکه استانی مانند ایلام از یارانه انرژی بیشتری نسبت به استان ما استفاده می‌کند.
وی با اشاره به مشکل تامین نقدینگی در استان اظهار کرد: ما در این استان بانک‌های خصوصی زیادی داریم که در حوزه اعطای تسهیلات چندان موفق نبوده‌اند، خواسته ما این است که از منابع خودمان در همین استان استفاده شود و همچنین ما باید بتوانیم از مرکز، منابع دریافت کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص ایجاد سامانه‌های متعدد و بروکراسی اداری گفت: ما از لحاظ تنظیم‌گری بیش از اندازه کار کرده‌ایم و به‌قدری سامانه ایجاد کرده‌ایم که مشغول سامانه‌بازی شده‌ایم و کالاها در گمرکات گیر کرده‌اند. باید این سامانه‌بازی را جمع کنیم، زیرا زمان ماندگاری کالاها در گمرکات دو برابر شده است و این هم دست گمرک نیست بلکه آنها نیز مجبور هستند قوانینی موجود را اجرا کنند.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم خط آهن جلفا-نخجوان است که آذربایجان را از بن بست خارج می‌کند و ما را به اروپا و روسیه وصل می‌کند که یکی از بازارهای بزرگ هدف ما روسیه است.
ژائله همچنین در پایان با تاکید بر اهمیت مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: مصوبات این جلسات باید لازم‌الاجرا باشد و حتما پیگیری شود.


مشارکت بخش خصوصی و عمومی در پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی استان
بهنیا؛ مشاور شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، در خصوص موضوع مشارکت بخش خصوصی و عمومی در پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی استان اظهار داشت: مشارکت عمومی و خصوصی از مباحثی است که از سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفته و در جلسات متعددی مطرح شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه نه اراده‌ای برای انجام آن وجود دارد و نه بستر حقوقی ماجرا آماده است؛ بحث مشارکت عمومی و خصوصی در قالب تبصره ۱۹ قانون بودجه هر سال ابلاغ می‌شود، اما در قالب لایحه باقی مانده و به قانون تبدیل نشده است.
بهنیا در این خصوص توضیح داد: ما نمی‌توانیم با لوایح بودجه‌ای یک ساله تعهدات 30 ساله ایجاد کنیم، پس نیاز است تا این مسئله در مجلس تصویب شود و سپس ما آن را اجرا کنیم.
 
بسترهای قانونی برای مشارکت بخش خصوصی فراهم است
مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص موضوع مشارکت بخش خصوصی و عمومی در پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی استان اظهار داشت: اگر بخش خصوصی بخواهد در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مشارکت کند، بسترهای قانونی فراهم است.
وی ادامه داد: این موضوع را به آیین‌نامه مرتبط نکنید، شما به ما مصداق بگویید که کدام بخش خصوصی، برای مشارکت در کدام پروژه، درخواست کرده و رسیدگی نشده است، تا ما آن موضوع را در هیئت مولدسازی بررسی کنیم.
استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: اگر این مسئله را گرفتارِ آئین‌نامه کنید، راه به جایی نخواهید برد.


بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز ضمن تاکید بر لزوم نوسازی دستگاه‌های مستعمل مورد نیاز واحدهای تولیدی گفت: برای افزایش بهره‌وری بهتر است قرارداد محکمی بین شرکت‌های واردکننده ماشین‌آلات و واحدهای تولیدی تنظیم شود.
وی تاکید کرد: باید ماشین‌آلات بنا به درخواست واحدهای تولیدی و با تکنولوژی بالاتر وارد شود.
محمد جعفر عظمایی؛ مدیر کل صمت آذربایجان‌شرقی در این رابطه گفت: در حال حاضر ۹ واحد مجوز واردات ماشین‌آلات دست دوم را در استان در اختیار دارند، اما در مواردی شاهد هستیم که دستگاه‌ها به جای رسیدن به دست تولیدکنندگان، در بازار پخش می‌شود.
وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شده است، علاوه بر شرایط قبلی از جمله دارا بودن کارآیی و سطح قابل قبولی از تکنولوژی، واردات ماشین‌آلات، منوط به عقد قرارداد با واحدهای تولیدی باشد.
 
لزوم ادامه خدمات‌رسانی پنجره واحد مستقر در اتاق بازرگانی تبریز
در ادامه موضوع اعلام عدم نیاز به حضور فیزیکی کارکنان ثبت شرکت‌ها در پنجره واحد مستقر در اتاق بازرگانی تبریز از سوی اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تبریز طرح شد.
یونس ژائله؛ رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این خصوص گفت: پنجره واحد اتاق تبریز به‌خوبی به مراجعان خدمات ارائه می‌داد و با ارائه مشاوره‌های لازم، موفق به ثبت ۶۰۰ شرکت در طول سه سال فعالیت شده بود.
مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی در این خصوص بر لزوم فعالیت پنجره واحد در اتاق تبریز تاکید کرد.
وی افزود: علیرغم اینکه در حال حاضر بسیاری از فرایندهای ثبت شرکت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اما باید اذعان داشت، مشکلاتی از جمله قطع و وصل سامانه وجود دارد.
رحمتی تصریح کرد: پنجره واحد کسب و کار نیز می‌تواند به عنوان تسهیل بیشتر فرایندها به مراجعان خدمات ارائه دهد، بنابراین باید جلسه‌ای تخصصی در این زمینه تشکیل شود تا در رابطه با نحوه فعالیت این مرکز برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.
 
بررسی چالش‌های دریافت کد استاندارد فراورده‌های نفتی صادراتی صنایع استان
یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز، ناترازی انرژی را یکی از چالش‌های اساسی صنایع استان عنوان کرد و افزود: صنایع برای بهبود ناترازی انرژی، مجبور به ورود به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی هستند.
وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: صنایع برای تداوم فعالیت‌های خود، مجبور به ورود به این حوزه هستند و ما نیز در کمیسیون انرژی در تلاش هستیم تا با عارضه‌یابی، بهترین روش را به فعالان بخش خصوصی عرضه کنیم.
پایدار با تاکید بر اهتمام دولت در ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه تسهیلات در این زمینه گفت: آذربایجان‌شرقی کمترین میزان ورود بخش خصوصی به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد و اگر از هم‌اکنون برای آینده برنامه‌ریزی نشود، طی سال‌های آتی شاهد قطعی مکرر برق در واحدهای صنعتی خواهیم بود.
مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر اینکه بحث ناترازی در کشور مبحث جدی است و در این زمینه لازم است، بخش خصوصی ورود کند، با اشاره به اهتمام دولت در ارائه تسهیلات و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه گفت: لازم است بخش خصوصی با ایجاد کنسرسیوم، معرفی سرمایه‌گذاران و حجم آورده، اقدامات خود را آغاز کند.
رحمتی گفت: با تعدیل قیمت برق، بخش خصوصی دیر یا زود ملزم به ورود به این حوزه است و ما تمام تلاش خود را برای بسترسازی، اعطای مجوز و رفع دغدغه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی انجام خواهیم داد.
 
بررسی چالش‌های دریافت کد استاندارد فرآورده‌های نفتی صادراتی صنایع استان
در ادامه این نشست خدادادی؛ دبیر انجمن اپکس استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به چالش‌های دریافت کد استاندارد فرآورده‌های نفتی صادراتی صنایع استان گفت: انجمن ما شامل ۷۰ واحد تولیدی است که برای تولید تینر مجبور به طی فرایند استانداردسازی است، اما در شرایطی که فرایند استاندارد در استان انجام می‌شود، تایید کدها از سوی تهران صورت می گیرد، که باعث افزایش زمان پاسخ‌دهی به ۴۵ روز و در بعضی موارد چندین ماه طول می‌کشد.
وی ادامه داد: مواردی داشتیم که برای یک کد استانداردسازی میلیاردها تومان خرج شده و بعدا گفته شده که کد مورد نظر قابل قبول نیست.
خدادادی تصریح کرد: اگر مسئولیت اعطای کدهای استاندارد به استان‌ها تفویض شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. ما نیز در این زمینه مکاتبات متعددی انجام داده‌ایم، اما تا به امروز ترتیب اثر داده نشده و همین امر منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.
وی ادامه داد: موضوع تعیین ماهیت تا سال 1392 در اختیار تهران بود و جوابدهی ماه‌ها طول می‌کشید، اما بعدا که این کار به استان تفویض شد، کمتر از 10 روز نتایج استعلام‌ها اعلام می‌شود، بنابراین اگر کدهای استاندارد به استان‌ها تفویض شود، مشکلات حل می‌شود.


برای صنعت مانع‌زدایی کنید، نه مانع‌زایی
سردار اصغر عباسقلیزاده؛ فرمانده سپاه عاشورا اظهار داشت: موضوعی که درباره چرخه صنعت استان وجود دارد، این است که به جای اینکه مانع‌زدایی انجام شود، بعضا مانع‌زایی هم برای صنعت اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: ۱۵ سال است که پیام‌های مقام معظم رهبری حول اقتصاد است، اما همچنان در این حوزه لنگ می‌زنیم و این انتظار را از شما بخش خصوصی، بازرسان و بخش‌های نظارتی داریم که موانع صنایع را برطرف کنید.
فرمانده سپاه عاشورا تصریح کرد: کارخانه‌ها از برخی موضوعات کوچک گله دارند که با همکاری شما این نقیصه رفع و مشکلات صنایع حل می‌شود.