تاریخ : چهارشنبه 11 بهمن 1402
کد 270

بررسی چالش‌های صدور کارت بازرگانی در کارگروه شورای گفتگوی اتاق تبریز

چالش‌های ناشی از تغییر و حذف برخی از شاخص‌های احراز صلاحیت و اهلیت حرفه‌ای متقاضیان صدور کارت بازرگانی با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی در کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، نسرین درخشانی؛ مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه احراز صلاحیت و اهلیت در صدور کارت بازرگانی بسیار حائز اهمیت است، افزود: بر اساس مصوبات که اخیراً صادر شده است، احراز صلاحیت از فرآیند صدور کارت بازرگانی حذف شده و همین امر تقاضای بی‌رویه دریافت کارت بازرگانی را به همراه داشته است.
وی با اشاره به افزایش بی‌رویه درخواست‌ها برای دریافت کارت‌های بازرگانی افزود: ما نیز به‌عنوان اتاق بازرگانی موافق تسهیل گری در صدور تمامی مجوزهای کسب‌وکارها هستیم. لیکن ما اعتقاد داریم این تسهیل‌گری بایستی در جهت فعالیت فعالان اقتصادی واقعی صورت گیرد.
درخشانی ادامه داد: در حالیکه شرایط صادرات برای فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار هر روز دشوارتر می‌شود و با مشکلاتی نظیر رفع تعهد ارزی مواجه هستند و هرگونه تسهیل‌گری برای عموم و اشخاص غیر متخصص، منطقی به نظر نمی‌آید و با تداوم این روند طی سال‌های آتی، مشکلات عدیده‌ای از نظر حقوقی و مالیاتی برای دارندگان کارت‌های بازرگانی و نهادهای مرتبط به‌وجود خواهد آمد.
 
مجید عباسی؛ مسئول انفورماتیک اتاق تبریز در این جلسه با بیان اینکه قبلا احراز صلاحیت برای دریافت کارت بازرگانی در ابتدا از سوی اتاق‌های بازرگانی صورت می‌گرفت و سپس سایر فرایندهای اداری طی می‌شد، گفت: از سال 1399 با ایجاد سامانه جامعه تجارت این موضوع به‌مرور کمرنگ‌تر شد.
وی با بیان اینکه یکی از شروط لازم برای احراز صلاحیت متقاضیان دریافت کارت بازرگانی، میزان گردش مالی، خوش‌حسابی یا نبود چک برگشتی بود، افزود: در شرایط جدید، برگشت چک تا چند فقره هم مورد قبول است که همین امر یکی از گزینه‌های اصلی اهلیت را زیر سؤال می‌برد.
عباسی تأکید کرد: در شرایطی که فعالان اقتصادی واقعی و باسابقه با مشکل رفع تعهد ارزی مواجه هستند، عده‌ای به‌راحتی و با دارا بودن کمترین شرایط از جمله شرط سنی 20 سالگی، مدرک دیپلم و... کارت بازرگانی یکساله اخذ می‌کنند، اما سؤال اصلی اینجاست که پس از اتمام مدت یک‌ساله کارت، آیا نهادهای مربوطه، می‌توانند مطالبات خود را از این افراد بی‌نام و نشان پیگیری کنند؟
وی تأکید کرد: تبعات سختگیری برای فعالان اقتصادی باسابقه در خصوص رفع تعهد ارزی از یکسو و تسهیل شرایط دریافت کارت بازرگانی برای افراد بی‌نام و نشان از سوی دیگر، طی سال‌های آینده، باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد.
بهنیا؛ مشاور شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در این نشست گفت: تداوم شرایط فعلی منجر به خارج شدن کارآفرینان شناسنامه‌دار از چرخه فعالیت می‌شود، بنابراین باید سازوکاری اندیشیده شود تا نظارت‌ها به‌صورت متعادل و نه سهل‌گیرانه یا سختگیرانه انجام شود.
در ادامه این دیدار، اعضای حاضر به بیان نظرات خود در خصوص نقش اتاق بازرگانی در صدور کارت‌های بازرگانی و چالش‌های این حوزه در آینده پرداختند.