تاریخ : چهارشنبه 17 آبان 1402
کد 264

توسط دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی صورت گرفت؛

بررسی چالش‌های صنایع در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی

کارگروه بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاری صنایع در حوزه تامین برق از طریق نصب پانل‌های خورشیدی توسط دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی در اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با تاکید بر اینکه تامین انرژی برای واحدهای تولیدی تبدیل به چالش جدی شده است، گفت: به‌دلیل ناترازی انرژی در کشور واحدهای تولیدی مجبور به تامین برق و گاز مورد نیاز هستند.
وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه و نشست در راستای بررسی جوانب ورود صنایع به تامین برق پایدار گفت: بر اساس بازخوردهای صورت‌گرفته طی این جلسات، مشخص شده است که صاحبان صنایع، تمایل چندانی برای نصب پانل‌های خورشیدی ندارند و هدف از برگزاری این جلسه را پاسخ به چرایی عدم استقبال سرمایه‌گذاری در این حوزه و همچنین دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی در این خصوص عنوان کرد.
پایدار با اشاره به صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه از سوی دولت گفت: عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها منجر به بروز بی‌اعتمادی بخش خصوصی به طرح‌ها و برنامه‌های دولت شده است. به‌همین دلیل ضرورت دارد تا دولت برای جلب مشارکت فعالان اقتصادی، تمهیدات خاصی بیندیشد.
 
نسرین درخشانی؛ مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، هدف از برگزاری این نشست را بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی در انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای مناسب برای ورود صنایع استان به این حوزه بیان کرد و تعامل بین بخش خصوصی و دولتی را در رفع مشکلات این حوزه راهگشا دانست.
وی در ادامه گفت: با عنایت به اینکه سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های با مقیاس کوچک در سال‌های گذشته برای بخش خصوصی تجربه خوبی نبوده و با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند، گفت: لذا بی‌اعتمادی به برخی از تصمیمات دولتی در اذهان بخش خصوصی شکل گرفته است که یکی از دلایل عدم استقبال بخش خصوصی از این طرح است.
همچنین با توجه به اینکه استان آذربایجان‌شرقی در زمره استان‌هایی است که اقتصاد آن توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌چرخد و حمایت‌های خاص واحدهای دولتی و خصولتی را ندارند، لذا تصمیگیری در چنین طرح‌هایی مستلزم بررسی و تحقیق بیشتر فعالان بخش خصوصی است.
 
وحید کوچه‌مشکی؛ مسئول گروه کاری انرژی کمیسیون صنایع با اشاره به مشکل تامین انرژی برق در فصول گرم و انرژی گاز در فصول سرد، بر ضرورت فرهنگسازی در راستای مصرف بهینه انرژی تاکید کرد و افزود:
در این کمیته اقدامات کاربردی و عملی از جمله استفاده از پنل های خورشیدی، برای تامین انرژی پایدار صنایع در نظر گرفته شده است.
وی بحث تامین انرژی را در دو حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عدم‌النفع و سرمایه‌گذاری صنایع عنوان کرد و ادامه داد: صنایع به‌منظور تامین انرژی پایدار برق ملزم به ورود به این حوزه هستند و با توجه به اینکه دولت واحدهای صنعتی بالای یک مگاوات را ملزم به تامین برق کرده است، اگر اکنون اقدام به نصب پانل‌های خورشیدی نکنند، ملزم به پرداخت جریمه خواهند شد.
 
نوید نواده اباذر؛ رئیس انجمن فولاد آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به تجربه سرمایه‌گذاری در حوزه تامین انرژی برق گفت: متاسفانه دولت علیرغم وعده‌هایی که می‌دهد، همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.
 
در ادامه این نشست نمایندگان برق منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی و توزیع برق استان بر ضرورت تامین برق توسط واحدهای تولیدی استان تاکید کرده و افزودند: صنایع با مصرف بالای از یک مگاوات موظف هستند، معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند و این میزان تا پایان پنج سال به ۵ درصد خواهد رسید و در صورت عدم تحقق موضوع مذکور وزارت نیرو موظف است، درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه و از صنایع اخذ کند.
نمایندگان برق منطقه‌ای و توزیع برق استان از اختصاص زمین رایگان، اعطای تسهیلات بانکی و حمایت‌های مالی، نصب شبکه و خرید تضمینی برق را از جمله امتیازات و حمایت‌های دولت از واحدهای تولیدی در این زمینه عنوان کرد.