تاریخ : پنجشنبه 27 مهر 1402
کد 263

در نود و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی مطرح شد؛

رفع تعهدات ارزی، مشکل بزرگ صادرکنندگان آذربایجان‌شرقی و کشور

نود و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی با محوریت بررسی دلایل عدم رفع تعهدات ارزی واحدهای تولیدی و مشکلات مالیاتی شرکت های حمل و نقل بین المللی با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی، معاون اقتصادی استانداری، رئیس سازمان صمت و جمعی از شرکت‌های خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست یونس ژائله؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل کشور، راننده محور است، افزود: وظیفه شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی صدور بارنامه در قبال مبالغ ناچیز است و پیشنهاد ما برای رفع این مشکل دریافت مبلغ ثابت است.
وی با اشاره به کاهش صادرات به دلیل وجود قوانین سختگیرانه در کشور گفت: این عوامل باعث استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف یا کارت‌هایی که به نام خود صادرکنندگان نیست، شده است.

مالیات باید بر اساس معیار واقعی سود اخذ شود
عابدین خرّم؛ استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مالیات برای تمامی فعالان اقتصادی یک چالش اساسی است، اما تا زمانی که شرکت‌ها دفاتر مالیاتی دقیق، درست و قابل اتکا نداشته باشند، ادارات مالیاتی نمی‌توانند به‌صورت قانونمند رفتار کنند.
وی تاکید کرد: مالیات باید بر اساس معیار واقعی سود اخذ شود.


مشکل رفع تعهدات ارزی، دغدغه‌ی ملی است
صمد حسن‌زاده؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: مشکل رفع تعهدات ارزی یک دغدغه ملی است و باید پیشنهادات کاربردی و مکتوب برای رفع این معضل ارائه شود. متاسفانه این موضوع به دفعات از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده و متاسفانه راهکار اساسی در خصوص نحوه بازگشت ارز که مشکلی برای واحدهای تولیدی ایجاد نکند، ارائه نشده است.
وی گفت: نتیجه‌ی سختگیری‌ها، رواج استفاده از کارت‌های بازرگانی غیر است که به ضرر دولت است، چرا که پس از گذشت یکسال، دولت هیچ دسترسی به این افراد یا دفاتر آنها نخواهد داشت.


تعهدات ارزی، مشکل صادرکنندگان
سیدیوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه گفت: مشکل رفع تعهدات ارزی یک موضوع فراگیر و در سطح ملی است، در استان آذربایجان‌شرقی نیز بیش از 500 واحد تولیدی با این موضوع درگیر هستند.
حسینی ادامه داد: مسئله تعهدات ارزی باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای صادرکنندگان شده و همچنین انگیزه برای صادرات را گرفته است، به طوری که بخش اعظمی از صادرکنندگان از صادرات کناره‌گیری کرده‌اند. همچنین تحمیل هزینه‌های اضافی امکان رقابت را از ما گرفته است.


تراز تجاری استان، افزایش جزئی داشته است
محمد جعفر عظمایی؛ مدیر کل صمت آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس تبصره ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی صادرکنندگان پس از انجام صادرات باید برابر با میزان ارز اظهاری شده، ارز به کشور وارد کنند.
وی با اشاره به مشکلات ناشی از رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها آماده رفع تعهد ارزی هستند، اما ساز و کار اجرایی برای تعهد ارزی صادرات بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ تعریف نشده است، البته این امر در دستور کار وزیران قرار دارد و در صورت تحقق، ۵۰ درصد مشکل صادرکنندگان و کارت‌های تعلیقی حل می‌شود.
عظمایی ادامه داد: برخی از شرکت‌ها به‌دلیل رفع مشکل تعهد ارزی، صادرات ریالی انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه تراز تجاری کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری منفی بوده است، افزود: خوشبختانه تراز تجاری استان طی این مدت نسبت به مدت مشابه افزایش جزئی نیز داشته است و این امر به همت بخش خصوصی فعال استان میسر شده است.
 
 
کلامی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به جلسه اخیر معاونان اقتصادی در کشور گفت: در این جلسه دو موضوع مطرح شد؛ صادرات ریالی که مورد موافقت و تایید هیئت وزیران نیز بود و دومی بحث تعهد ارزی که مقرر شد به صورت هدفمندتر بررسی شود.

کلامی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به جلسه اخیر معاونان اقتصادی در کشور گفت: در این جلسه دو موضوع مطرح شد؛ صادرات ریالی که مورد موافقت و تایید وزیر کشور نیز بود و دومی بحث تعهد ارزی که مقرر شد به صورت هدفمندتر بررسی شود.


حاشیه‌ی سود صادرکننده بسیار پایین است
رضا جعفری؛ دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز ضمن قدردانی از رویکرد جدید دولت در خصوص این موضوع گفت: اگر این مسئله با جدیت پیگیری و محقق شود، بسیاری از مشکلات فعلی کشور در حوزه اقتصادی حل خواهد شد.
 رضا جعفری؛ دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز ضمن قدردانی از رویکرد جدید دولت در خصوص این موضوع گفت: اگر این مسئله با جدیت پیگیری و محقق شود، بسیاری از مشکلات فعلی کشور در حوزه اقتصادی حل خواهد شد.
وی با اشاره به تفاوت 20 درصدی نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ بانکی گفت: حاشیه سود صادرات برای صادر کننده زیر ۱۰ درصد است و همین امر جلوی توسعه صادرات را می‌گیرد.
جعفری تعیین یک نرخ واحد برای ارز را پیشنهاد کوتاه مدت برای بهبود شرایط اقتصادی برای تجار دانست.


آذربایجان‌شرقی به آزمایشگاه سیار نیاز دارد
صادق نامدار؛ سرپرست ناظر امور گمرکات استان آذربایجان‌شرقی گفت: صادرات استان طی ۶ ماه گذشته افزایش داشته است.
وی تاکید کرد: هزینه و زمان دو اصل مهم در تجارت هستند، ما در گمرک‌های استان به دلیل نبود آزمایشگاه سیار زمان را از دست می‌دهیم، به همین دلیل تجار برای صادرات به سایر استان‌ها مراجعه می‌کنند.
وی از راه‌اندازی آزمایشگاه‌ سیار در گمرک جلفا در هفته آتی خبر داد.
در پایان نودوهشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، اتاق بازرگانی تبریز از زحمات و خدمات خانم لیلی اورنگی ناظر سابق امور گمرکات استان آذربایجان‌شرقی، آقای امیرحسین بهداد مدیرکل سابق دامپزشکی استان و محمدحسین باقری رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت استان تقدیر به عمل آورد.


 
آلبوم تصاویر نود و هشتمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی