تاریخ : يکشنبه 5 شهريور 1402
کد 260

در کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی مطرح شد؛

بررسی مشکلات مالیاتی شرکت های حمل و نقل بین المللی استان

مشکلات مالیاتی شرکت های حمل و نقل بین المللی با حضور سرپرست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی، نمایندگانی از اداره کل امور مالیاتی استان و مدیران شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، با هدف بررسی مسائل و چالش های مالیاتی حوزه حمل و نقل و گمرک در کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در ابتدای این نشست نسرین درخشانی؛ سرپرست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشکلات متعدد مالیاتی شرکت های حمل و نقل بین‌المللی استان گفت: هدف از برگزاری این جلسه، امیدواریم با طرح چالش ها و ارائه راهکار متناسب برای رفع مشکلات در شورای گفتگوی استان بتوانیم بخشی از دغدغه های این قشر را برطرف کنیم.
 در ادامه این نشست، نمایندگان شرکت های حمل و نقل بین‌المللی به بیان مشکلات اساسی شرکت های حمل و نقل بین‌المللی در رابطه با مباحث مالیاتی از جمله اخذ مالیات ۲۸ درصدی از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی پرداخته و افزودند: با توجه به ماهیت فعالیت خود و همچنین راننده‌محور بودن امور، نمی تواند برای بسیاری از هزینه ها مستندات ارائه دهد، بنابراین برخی از شرکت ها قادر به ارائه دفاتر مالیاتی نیستند و در این حالت اداره کل امور مالیاتی استان مبنای محاسبه مالیات را 28 درصد قرار می دهند. با این حال مبنای امور مالیاتی برخی از شرکت ها نیز علیرغم ارائه مستندات، همچنان با 28 درصد محاسبه می شود، و در این زمینه لازم است تا اداره کل امور مالیاتی استان با در نظر گرفتن محدودیت های این قشر میزان مالیات را با مبنای منطقی محاسبه کنند.
دریافت حق کمیسیون نامتعارف از شرکت های حمل و نقل، هزینه های سنگین دفاتر مالیاتی، کرایه های بالای حمل و نقل، اخذ مبالغ جداگانه بابت کارنه تیر و cmr از دیگر چالش های شرکت های حمل و نقل بین‌المللی بود، به همین منظور پیشنهاد شد تا مبلغ ثابت و معقولی به‌عنوان مالیات برای شرکت های حمل و نقل بین‌المللی در نظر گرفته شود.
 در ادامه این نشست نمایندگان اداره کل امور مالیاتی استان با طرح این مسأله که بدون ارائه مستندات کافی نمی‌توان معیار مشخصی برای دریافت مالیات از شرکت های حمل و نقل بین‌المللی تعیین کرد، خواستار ارسال اسناد برای تمامی فرایندها در این صنف شدند.
در خاتمه این جلسه مقرر گردید مباحث مطرح شده در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طرح شود.