تاریخ : چهارشنبه 20 ارديبهشت 1402
کد 250

در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی مطرح شد؛

ضرورت پرهیز از موازی‌کاری بین سازمان ملی استاندارد و وزارت میراث فرهنگی

جلسه کارگروه شورای گفتگوی آذربایجان‌شرقی با محور استانداردسازی تاسیسات گردشگری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز،  کارگروه شورای گفتگوی آذربایجان‌شرقی در خصوص استانداردسازی تاسیسات گردشگری، با حضور نمایندگانی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، رئیس جامعه هتلداران استان و اداره کل استاندارد استان، صبح امروز در محل اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد.
در این جلسه رئیس جامعه هتلداران آذربایجان‌شرقی به طرح مشکل موازی‌کاری بین دو مجموعه استاندارد و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که هتل‌های استان متضرر هستند و به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، نباید فشار مضاعف بر این بخش تحمیل شود.
کریم رسول‌زاده ادامه داد: هتل‌ها و اماکن گردشگری هم به‌هنگام اخذ پروانه کسب‌و کار و هم در زمان تمدید پروانه، ملزم به رعایت استاندارد در تمام بخش‌ها هستند و میراث فرهنگی به‌طور دقیق و مداوم بر عملکرد هتلداران نظارت دارد، لذا ورود و نظارت اداره استاندارد به این حوزه، نه‌تنها موجب صرف وقت و هزینه اضافی می‌شود، بلکه به‌دلیل عدم تعریف الگوی واحد بین این دو مجموعه، هتلداران را با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد.
وی تصریح کرد: هتلداران در اصل چوب اختلاف نظر بین این دو ارگان دولتی را می‌خورند.
نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه، با تاکید بر اینکه این اداره تمامی امور مربوط به استانداردسازی اماکن گردشگری را تحت عنوان «عامل تطبیق» بررسی می‌کند، افزود: صدور پروانه بهره‌برداری اماکن گردشگری، نیازمند اخذ گواهی استاندارد است و بدون رعایت موارد مربوطه، هیچ واحد گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی، مجوز فعالیت دریافت نمی‌کند.
حسین‌زاده اضافه کرد: در این مجموعه بر اساس شیوه‌نامه واحد، استانداردهای لازم برای اماکن گردشگری، هتل‌ها، مراکز گردشگری بین‌راهی و ... مشخص گردیده و بر اساس آن، تاسیسات گردشگری درجه‌بندی می‌شوند، بنابراین میراث فرهنگی به‌طور جدی پیگیر رعایت استانداردهای لازم هست و نیاز به نظارت مجدد از سوی سازمان استاندارد احساس نمی‌شود.
ملایری؛ نماینده اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی در کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، نظارت و بازرسی از اماکن گردشگری و هتل‌ها را الزام قانونی از سوی سازمان استاندارد عنوان کرد و بر ضرورت انجام آن تاکید کرد.
وی ریشه این مساله را کشوری دانست و گفت: قضیه استانداردسازی تاسیسات گردشگری باید در سطح ملی مطرح گردد و استان‌ها نباید با این چالش مواجه شوند.
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در خاتمه این جلسه، ضمن جمع‌بندی نظرات مطرح شده، مشکل اصلی را موازی‌کاری بین دو ارگان استانداردسازی و میراث فرهنگی عنوان کرد.
نسرین درخشانی، هدف از تشکیل این کارگروه را اخذ نظرات مجموعه‌های درگیر در خصوص استانداردسازی تاسیسات گردشگری دانست و افزود: با توجه به موارد ذکر شده، واضح است که این موازی‌کاری در سطح ملی مطرح است، بنابراین پیشنهادات مصوب در این نشست علاوه بر طرح در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ملی نیز ارائه خواهد شد.
 وی در پایان اشاره نمود؛ تدوین دستورالعملی جامع با محور جلوگیری از موازی‌کاری بین سازمان ملی استاندارد و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه تنها حمایت از صنعت گردشگری را بدنبال خواهد داشت، بلکه با ایجاد وحدت رویه، افزایش بهره وری دو دستگاه مربوطه را نیز فراهم نموده و از اتلاف هزینه های غیرضروری جلوگیری خواهد نمود.