تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1400
کد 159

جلسه هم اندیشی دبیرخانه های شورای گفتگوی آذربایجان شرقی و اردبیل برگزار شد

جلسه هم اندیشی دبیرخانه شورای گفتگوی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل جهت هماهنگی و همکاری بیشتر دو دبیرخانه برگزار شد.
جلسه هم اندیشی دبیرخانه شورای گفتگوی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل در اتاق تبریز برگزار شد. در این جلسه، نسرین درخشانی، مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی آذربایجان شرقی گفت: هدف از تشکیل این جلسه، همفکری و برنامه ریزی دبیرخانه های دو استان برای همکاری بیشتر است. این هم افزایی می تواند در ارتقای رتبه دو استان نیز تاثیر گذار باشد. لیکن وظیفه اصلی شوراها حل مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی است که بایست در اولویت وظایف دبیرخانه های شورا قرار گیرد. دو استان همجوار به دلیل نقاط فرهنگی، موقعیت جغرافیایی، اقلیمی مشترکی که دارند می توانند همکاری هایی جهت بهبود فضای کسب وکار دو استان انجام دهند. 

وی ادامه داد: می توان برای موضوعات ارجاع شده به دبیرخانه ها جلسات کارگروه مشترک بین استانی برگزار کرد و با اتفاق نظر پیشنهادات مثمرثمری ارائه کرد.. حتی در صورت موافقت روسا و دبیران محترم شوراها، می توان جلسات مشترکی نیز برگزار نموده و در اجرای مصوبات نیز تاثیر گذارتر عمل کرد.

درخشانی افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که می توان به صورت مشترک پیش برد، موضوعات مربوط به کشورهای هم مرز دو استان است که می توان با احصاء مشکلات و همفکری، پیشنهاداتی را جهت بهبود و تسهیل روابط بین کشورهای هم مرز ارائه داد. سال گذشته شورای آذربایجان شرقی دو جلسه در خصوص بهبود روابط با کشورهای هم مرز استان را برگزار کرد. در این خصوص پیشنهاداتی بسیار خوبی نیز ارائه شد و چنانچه پیشنهادات از سوی چند استان ارائه شود، احتمال تاثیرگذاری و اجرای بیشتری خواهد شد.  

فرج زاده، مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان اردبیل نیز گفت: مهمترین موضوعی که مطرح می باشد، ضمانت اجرایی مصوبات شوراهای استانی است که باید در اولویت برنامه های شورای مرکز قرار گیرد. ایده تقسیم بندی و برنامه ریزی منطقه ای اتاق ها نیز باید مبتنی بر نتایج مطالعات آمایش سرزمینی استان ها انجام گیرد که در این صورت، نتیجه به دست آمده منطقی و علمی خواهد بود. برای اینکه پروژه های مشترک قابل تعریف باشد با توجه به اینکه از منابع اعتباری مشترک استفاده خواهد شد، لازم است از طرف وزارتخانه های متبوعه یا معاون اول رئیس جمهور برای استان ها در این زمینه تفویض اختیاری در نظر گرفته شود. 

فرج زاده ادامه داد: ما به عنوان دو استان همجوار که همگنی های زیادی داریم و از ارتباط تنگاتنگ فرهنگی نیز برخوردار هستیم، می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم. یکی از مولفه های انتخاب طرح توسعه، بحث تولید تخصصی استان ها می باشد که به عنوان مزیت نسبی هر استان تلقی می شود، موضوعاتی نظیر اتاق های مشترک ایران و آذربایجان و مشکلات مشترکی که فعالین اقتصادی دو استان مواجه هستند می تواند در دستور کار جلسات مشترک استانی قرار بگیرد. 

همچنین در این جلسه روابط عمومی های اتاق های دو استان به بحث پیرامون بهبود عملکرد حوزه روابط عمومی و نقش آن برای بهبود کار شوراهای گفتگو پرداختند.