تاریخ : چهارشنبه 1 دي 1400
کد 145

در جلسه کارگروه شورای گفتگوی استان انجام شد؛

بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه گردشگری آذربایجان شرقی

چالش‌ها و راهکارهای توسعه گردشگری آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به منظور بررسی چالش‌های حوزه گردشگری و ارائه راهکارهایی برای توسعه آن و با حضور فعالان بخش خصوصی و کارشناسان دولتی در اتاق تبریز برگزار شد.
 
سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه از آمادگی همه جانبه مجمع نمایندگان استان برای حل مشکلات بخش خصوصی خبر داد.
 
مسئول انجمن رستوران‌های بین راهی و تفریحی استان نیز در این جلسه گفت: متاسفانه حوزه گردشگری از زمان شیوع ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده و از سوی دولت حمایت لازم برای این حوزه صورت نگرفته است.
 
محمد علاقه‌بند افزود: حتی در این شرایط مصوباتی اتخاذ شد که مشکلات این حوزه را دوچندان کرد. یکی از این موارد، برداشت جرایم بیمه ای از حساب واحدهای رستورانی از سوی سازمان تامین اجتماعی بود. این مبلغ که در زمان شیوع کرونا برای پرداخت به کارگران در حساب رستوران داران جمع شده بود، پس از مسدود شدن حساب، از حسابشان برداشت شد.
 
وی ادامه داد: متاسفانه این اقدام در آن بازه زمانی برای فعالان این حوزه که انتظار حمایت داشتند، مشکلات بسیاری ایجاد کرد.
 
ترک کار کارگران در سیستم سازمان تامین اجتماعی قابل تفکیک نیست

مسئول انجمن رستوران‌های بین راهی و تفریحی استان با بیان این که در دو سال اخیر برای بخشودگی جرائم شرط های زیادی در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد قادر به استفاده از بخشودگی بودند، از جمله شرایط این است که اگر کارفرمائی در دوران کرونا کارگر خود را اخراج کرده باشد، مشمول بخشودگی نمی شود. این اقدام با بررسی لیست بیمه و کاهش تعداد اعمال می شود.
 
علاقه‌بند با اشاره به مشکلات کارفرمایان و کارگران افزود: این در حالیست که برخی از کارگران، خودشان ترک کار کرده اند. بنابراین موضوع در سیستم سازمان تامین اجتماعی قابل تفکیک نیست و همین موضوع باعث می شود کارفرما نتواند از بخشودگی جرایم استفاده کند.
 
ضرورت ثبت کد کارگاهی قبل از ارسال لیست در سامانه از سوی کارفرمایان
 
رئیس اداره و مسئول حق بیمه اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز گفت: واحد اجرائیات بر اساس ماده (۵۰) قانون تامین اجتماعی به این امر اقدام می کند. قبل از برداشت از حساب کارفرما، در چند مرحله اعلامیه و مهلت داده می شود و در صورت عدم اعتراض و یا عدم ترتیب پرداخت بدهی از سوی کارفرما، پس از شناسائی حساب کارفرما از حساب او برداشت می شود.
 
محمود الهام دوست افزود: ولی در دو سال اخیر طی چهار یا پنج مرحله بخشنامه ای در ارتباط با امهال حق بیمه صادر شده است که در این بازه زمانی، سازمان تامین اجتماعی صرفا ۱۰ درصد از ۷ درصد سهم بیمه شده به علاوه ۳ درصد بیکاری را از کارفرما دریافت می کند و به ۲۰ درصد سهم کارفرما مهلت می دهد.
 
وی با بیان این که در بحث امهال، لیست کارگاه های فعالی که به عنوان آسیب دیده در شرایط کرونائی شناخته شده اند، مشخص می شده است، تاکید کرد: کارفرمایان باید قبل از ارسال لیست در سامانه، کد کارگاهی خود را ثبت کنند که پس از آن، سیستم به طور اتوماتیک ۲۰ درصد سهم کارفرمائی را اخذ نمی کند.
 
در بخشودگی جرائم، موضوع ترک کار کارگران پیش‌بینی نشده است
 
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان نیز با بیان این که در خصوص موضوع امهال، مشکل اصلی عدم اطلاع رسانی و آموزش کارفرمایان و فعالین اقتصادی است، گفت: اتاق بازرگانی و انجمن های مربوطه باید برنامه آموزش را در اولویت خود قرار دهند و اطلاع رسانی به موقع صورت گیرد تا از تسهیلات استفاده لازم به عمل آید.
 
نسرین درخشانی ادامه داد: موضوع بخشودگی جرایم در بند (ث) تبصره (۵) قانون بودجه سال جاری مطرح شده بود که بخشودگی آن منوط به حفظ ۱۰۰ درصدی نیروی اشتغال بهمن سال ۹۸ شده بود.
 
وی اظهار کرد: این موضوع در اردیبهشت سال جاری در صحن شورای استان مطرح شد و در نتیجه، حفظ نیروی اشتغال بهمن ۹۸ به ۵۰ درصد کاهش یافت.
 
مسئول دبیرخانه شورای گفتگو ادامه داد: متاسفانه در بحث بخشودگی جرائم، موضوع ترک کار کارگران پیش بینی نشده که این موضوع نیازمند بازنگری اساسی است.
 
بخشودگی جرائم واحدهایی که در ارائه لیست تاخیر داشته اند
 
محمد ملکی، مسئول کمیته گردشگری اتاق گفت: بخش گردشگری تحت هیچ شرایطی قادر به تهیه لیست بیمه و پرداخت آن ها و درخواست های سازمان تامین اجتماعی نبود، از سایر استان ها نیز در این موارد درخواست شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم با توجه به این که تعداد کمی از واحدهای گردشگری موفق به استفاده از این تسهیلات شده اند، بنابراین جرائم واحدهایی که به دلیل بی اطلاعی و یا تاخیر ارائه لیست ایجاد شده شامل بخشودگی شود.
 
لزوم حمایت از واحد تولیدی که توانسته ۵۰ درصد سطح اشتغال خود را حفظ کند

مشاور دبیرخانه شورای گفتگوی استان  نیز با اشاره به این که برای سازمان تامین اجتماعی موضوع هزینه و درآمد مطرح بوده و نیاز به حفظ تراز است، افزود: سازمان تامین اجتماعی زمانی می تواند از مشاغل حمایت کند که از طرف دولت تضمین اعتبار شود.
 
مصطفی بهنیا ادامه داد: بدهی کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی و از طرفی کسری بودجه باعث ایجاد مشکلات برای سازمان تامین اجتماعی شده است.
وی تاکید کرد: ماهیت مشاغل آسیب دیده از کرونا در رابطه با شرایط کرونائی متفاوت است، زمانی که حوزه گردشگری تعطیل شده حفظ سطح اشتغال مفهومی نخواهد داشت بنابراین واحد تولیدی که توانسته ۵۰ درصد سطح اشتغال خود را حفظ کند باید حمایت شود.
 
درخواست حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنوف گردشگری
 
مسئول انجمن رستوران های بین راهی و تفریحی در ادامه افزود: پیشنهاد حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنوف مربوط به حوزه گردشگری یکی از مواردی بود که سال ۹۵ از سوی انجمن در کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد و برخی موارد نیز به تصویب رسید اما برخی از موارد همچنان بی نتیجه مانده است.
 
محمد علاقه بند با بیان این که حذف مالیات برای کل صنعت گردشگری از جمله واحدهای پذیرائی و اقامتی درخواست شده بود، گفت: ولی در پاسخ فقط کلمه اقامتی و سایر مطرح شده و این موضوع باعث شد حوزه پذیرایی از این معافیت برخوردار نشود. با عنایت به اینکه حوزه گردشگری خدمات ارائه می دهد، متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده از کل مبلغ فیش محاسبه می شود نه خدمات ارائه شده.
 
ارائه هرگونه کالا و خدمات مشمول ارزش افزوده است
 
رئیس گروه مالیاتی حسابرسی اداره امور مالیاتی استان نیز گفت: در ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان شده است که ارائه هرگونه کالا و خدمات در چارچوب جغرافیائی ایران مشمول ارزش افزوده است مگر این که جزو موارد معافیت ماده (۱۲) باشد.
 
محمدباقر علائی افزود: در حوزه حمل و نقل مسافر، بلیط هواپیما فقط عوارض دارد و مالیات بر ارزش افزوده ندارد و در آژانس ها تنها کارمزد فروش بلیط مشمول مالیات است.
 
وی با اشاره به این که در مورد اجرای تور به دلیل پکیج بودن و عدم ارائه دفاتر، کل درآمد مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود، ادامه داد: چنانچه دفاتر مشخصی ارائه دهند و فروش بلیط و رزرو هتل و بقیه موارد را از هم جدا کنند می توان کاری انجام داد ولی در صورتی که اسناد و مدارکی در اختیار نیست، همکاران ۹ درصد کل مبلغ درآمد را محاسبه می کنند و بنده نیز می پذیرم که این موضوع اشتباه است.
 
محمد ملکی مسئول کمیته گردشگری در ادامه با بیان این که در حال حاضر از کل درآمد دفاتر مالیات اخذ می شود، گفت: خدماتی که تور ارائه می دهند هتل، ویزا، بلیط هواپیما، ترانسفر است و ارزش افزوده تک تک آنها پرداخت می شود.
وی ادامه داد: درصد کمیسیون دریافتی مابین شرکت هواپیمائی و مسافران اخذ می شود که این درصد نیز مبلغ مشخصی است و تنها باید از این مبلغ ارزش افزوده کسر شود ولی متاسفانه اداره امورمالیاتی از تمام تراکنش های مالی اخذ می کند.
رئیس گروه مالیاتی حسابرسی اداره امور مالیاتی استان نیز افزود: از سال ۹۸ مالیات علی الراس حذف شده است و تاکید قانون گذار این است که براساس مستندات و ابرازیه مودی باشد. در مورد تخفیف ۵۰ درصد طبق بند (ژ) ماده (۱۳۲) صرفا برای درآمدهای ابرازی است و مشمول درآمدهائی کتمانی نیست.
 
بهروز عالیزاده تاکید کرد: قانون گذار می خواهد به سمتی سوق دهد تا همه درآمد خود را به درستی ابراز کنند.

درخواست ایجاد ترمینال کارگوی هوایی توسط منطقه ویژه اقتصادی سهلان در فرودگاه تبریز

معاون مدیر کل فرودگاه های استان آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: ترمینال کارگو در سند راهبردی توسعه استان نیز بیان شده و مجری آن خدمات گمرکی منطقه اقتصادی سهلان است.
علیرضا جمشیدی گفت: مدت دو سال است که پیگیر این موضوع هستم ولی به جهت عدم درآمدزائی، نمایندگی گمرک سهلان در فرودگاه نمی توانند سرمایه گذاری برای این طرح در نظر بگیرد تا ترمینال کارگو ایجاد شود.

وی افزود: ما از بابت ظرفیت در فرودگاه از نظر خدمات هوانوردی، فرودگاهی و کارگو مشکلی نداریم.

شرکت های هواپیمایی در خصوص کارگو سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

معاون ناظر گمرکات استان (ستاد نظارت) نیز گفت: از سال ۹۳ کارگو در فرودگاه وجود دارد و اسناد آن موجود است، تنها فرودگاه امام می تواند از نظر رویه های گمرکی با کارگوی موجود در تبریز برابری کند و تمامی رویه های گمرکی جاری است.

رضا فرشیدفر ادامه داد: استاندار وقت سال ۹۳ در ابتدا برای کارگو در بخش صادرات مجوز داد و سپس در بخش واردات در حد ماشین آلات و قطعات واحدهای تولیدی مجوز اخذ کردیم.

وی گفت: از سال ۹۷ که تحریم ها آغاز شد، شرکت های خارجی تمایل به واردات کالا به ایران ندارند و از آن زمان، کارگو نیز متوقف شده، در این مورد زیرساخت های لازم انجام شده است ولی شرکت های هواپیمایی در این خصوص سرمایه گذاری نمی کنند.
 
محمد علاقه بند، مسئول انجمن رستوران های بین راهی و تفریحی در ادامه به موضوع تردد خودروهای ارس پلاک در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: همانطور که در محدوده آزاد اروند، محدویت تردد وجود ندارد، درخواست تردد خودروهای ارس پلاک برای زیبا سازی استان و امنیت مسافران را در سراسر استان داریم.

عضو هیات مدیره منطقه آزاد ارس اظهار کرد: در قانون مناطق آزاد بیان شده که تا اولین فرودگاه هر منطقه، خودروی منطقه آزاد آن منطقه اجازه تردد دارد.
 
غلامحسین کریمی گفت: در کیش و قشم جزیره ای است و امکان خروج از جزیره وجود ندارد اما در مناطقی که به سرزمین اصلی وصل هستند مثل خوزستان، اروند، ماکو، انزلی و ارس، مسافت در نظر گرفته شده تا اولین فرودگاه است.
 
وی ادامه داد: در منطقه آزاد ارس به دلیل عدم وجود فرودگاه، نزدیکترین فرودگاه تا شعاع ۱۳۵ کیلومتری تقریبا فرودگاه تبریز بود که در سال ۹۱ تصویب شد. موضوع تردد خودروهای ارس در استان در سال ۲۰۱۸ مطرح بود که با نقل و انتقال دولت مواجه شد و موافقتی صورت نگرفت.